حریم خصوصی، امنیت و اخلاق در فرایند کاوی (قسمت ۱: اهداف خود را مشخص کنید)

حریم خصوصی، امنیت و اخلاق در فرایند کاوی (قسمت ۱: اهداف خود را مشخص کنید)

حریم خصوصی، امنیت و اخلاق در فرایند کاوی (Privacy, Security and Ethics in Process Mining)

وقتی که 12 سال پیش به هلند رفتم و در یکی از سوپرمارکت  های زنجیره ای شروع به خرید مواد غذایی کردم، ابتدا در مقابل دریافت Bonus card (یک کارت وفاداری برای تخفیف) مقاومت کردم، زیرا من نمی خواستم که آن شرکت خریدم را پیگیری کند . من احساس می کردم که استفاده از این اطلاعات به آنها کمک می کند تا با تنظیم یا تبلیغات محصولات به گونه ای عمل کنند که بتوانند مرا وادار به خرید بیشتر کنند. به طور خلاصه احساس بدی داشتم.

حقیقت این است که هیچ تکنیک تجزیه و تحلیل داده ای ذاتا خوب یا بد نیست. این موضوع همواره در دست افرادی است که از تکنولوژی استفاده میکنند تا آن را سازنده و مفید سازند. به عنوان مثال، سوپرمارکت ها می توانند از اطلاعاتی که از طریق کارت های وفاداری مشتریان خود ردیابی می کنند، برای اطمینان از اینکه ما باید طولانی ترین مسیر را در فروشگاه طی کنیم تا اقلام معمولی خود را بیابیم(در حالی که بیشترین محصولات ممکن دیگر را میبینیم)،میتوانند از این اطلاعات استفاده کنند تا تجربه خرید را برایمان بیشتر لذت بخش کنند و محصولاتی که بیشتر دوست داریم را ارائه دهند.

اکثر شرکت ها شروع به استفاده از تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها برای تحلیل داده های خود در یکی از این راه ها کرده اند . این تجزیه و تحلیل داده ها می تواند فرصت های بسیار زیادی را برای شرکت ها و مشتریان آنها به ارمغان بیاورد، اما با افزایش استفاده از علم داده ها، مسئله اخلاق و استفاده مسئولانه و درست نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. ابتکاراتی مانند “Responsible Data Science seminar series” با بالا بردن آگاهی و تشویق محققان به توسعه الگوریتم هایی نظیر انصاف، دقت، محرمانه بودن و شفاف سازی درونی، به این موضوع می پردازند.

اگر به درستی از فرایند کاوی استفاده کنید ، فرایند کاوی می تواند بینش های شگفت انگیزی در مورد فرایندهای شما فراهم کند و ابتکارات شما را با الهام و شور و شوق بهبود ببخشد . اما چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که از فرایند کاوی به صورت مسئولانه و صحیح استفاده می کنید؟ هنگامی که میخواهید از فرایند کاوی در سازمان خود استفاده کنیدباید به چه چیزی توجه کنید؟

در این سری مقالات، ما چهار دستورالعمل را برای شما فراهم می کنیم تا بتوانید تجزیه و تحلیل فرآیند کاوی خود را به روش صحیح آماده کنید.

  1. اهداف تحلیل را مشخص کنید (این مقاله)
  2. مسئولیت رسیدگی به داده ها
  3. ناشناس بودن
  4. ایجاد یک فرهنگ همکاری

1. اهداف تجزیه و تحلیل را مشخص کنید

خبر خوب این است که در اغلب موارد فرایند کاوی نیازی به ارزیابی اطلاعات شخصی ندارد، زیرا معمولا بر فرآیندهای سازمانی داخلی متمرکز است، تا بر پروفایل های مشتریان. علاوه بر این، شما در حال بررسی الگوهای کلی فرآیند هستید. به عنوان مثال، یک فرآیند کاو”process miner” به طور معمول به دنبال روش هایی برای سازماندهی فرآیند در راهی هوشمندانه تر است که از زمان بیکاری غیر ضروری سازمانی جلوگیری کند به جای آنکه تلاش کند تا کارمندان سریعتر کار کنند.

با این حال، به محض این که می خواهید عملکرد پردازش خاصی را بهتر درک کنید، باید بیشتر در مورد ویژگی های دیگری که می تواند تغییراتی در رفتار یا عملکرد فرایند ایجاد کند، بدانید، و مردم درباره نتیجه این موضوع نگران هستند.

بنابراین، در حال حاضر در ابتدای پروژه فرآیند کاوی، شما باید در مورد هدف تجزیه و تحلیل فکر کنید. مشخص کنید که چگونه از نتایج قرار است استفاده شود. در مورد مشکلاتی که سعی در حل آن دارید و اطلاعاتی که برای حل این مشکل نیاز دارید فکر کنید.

باید ها:

  • محدودیت های قانونی مربوط به داده ها را بررسی کنید. به عنوان مثال، در آلمان اطلاعات مربوط به کارکنان نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد و به طور معمول، به راحتی در وهله اول به دست نمی آید. اگر پروژه شما مربوط به تجزیه و تحلیل داده های مشتری است، مطمئن شوید که محدودیت ها را درک کرده اید و ناشناس سازی داده ها را در نظر گرفته اید (قسمت 3 را ببینید).
  • یک منشور اخلاقی را در نظر بگیرید (به عنوان مثال منشوری که توسط لئونارد استرر در اینجا ارائه شده است را ببینید) که هدف از این پروژه را مشخص می کند، از جمله آنچه که بر اساس تجزیه و تحلیل انجام خواهد شد و انجام نخواهد شد. به عنوان مثال، شما می توانید به وضوح بیان کنید که هدف این نیست که عملکرد کارکنان را ارزیابی کنید. با افرادی که مسئول استخراج داده های مربوط به این اهداف هستند ارتباط برقرار کنید و از آنها برای تهیه داده ها کمک بخواهید.

نباید ها:

  • از یک ایده مبهم شروع کنید و به سادگی تمام اطلاعاتی که می توانید دریافت کنید را استخراج کنید. در عوض، فکر کنید چه مشکلی را قرار است حل کنید و چه اطلاعاتی برای حل این مشکل نیاز دارید، پروژه شما باید بر اهداف کسب و کار تمرکز کند که این موضوع می تواند پشتیبانی مدیران فرایندی که با آنها کار می کنید را فراهم آورد (بخش 4 را ببینید).
  • اولین پروژه خود را خیلی بزرگ کنید. در عوض، بر یک فرایند با هدف مشخص تمرکزکنید. اگر دامنه پروژه خود را بیش از حد بزرگ کنید، ممکن است افراد آن را مسدود کنند یا علیه شما کار کنند، در حالی که حتی هنوز نمی دانند که فرایند کاوی چه مزیتی می تواند داشته باشد.
نویسنده: خانم Anne Rozinat
مرجع خبر:

https://fluxicon.com/blog/2017/11/privacy-security-and-ethics-in-process-mining-part-1-clarify-your-goal

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه
علاقه مندی ها 0